Satu sama lain bantu-membantu. (Bandingkan dengan: Bagai pahat, tidak ditukul tidak makan).

  • Azim

    bolehkah seperti pahat dengan tukul?

    • nazirul

      entah

    • No lah…. tak boleh

    • Annon

      Maksud Peribahasa ‘spt Pahat dengan penukul’ yg sebenarnya ialah membuat sesuatu apabila diperintah. Macam ada kesilapan je disini?

      • Hi !

        yeah, sudah salah. Maksudnya ialah Orang yang hanya bekerja apabila diperintah. 🙂

  • boleh azim. penukul = tukul

  • contoh ayat?

  • Sikap penduduk kampung Desa Aman itu seperti pahat dengan penukul.

  • lia

    pandainya isha..

  • lia

    saya sgt kagum dgn awak isha kerana awak telah membina satu ayat yang baik..

    • tu pon nk puji ker?? =_=

      • Syha

        bhahahahah

        • Unknown Kutu

          buek 😛

    • AINALDEN

      DARJAH SATU PON PANDAI BUAT AYAT MACAMTU.:*)

  • hayykal

    apa salahnya kalau puji benda yang baik, satu penghargaan tu.

  • ialah memang pun….sibuk kenapa??

  • apa bendaaa la yng hmpa dok merepek ni.

  • apa maksud seperti ayam diasak malam???

  • Hamano Tsubasa

    Bukan maksudnya, “orang yang buat kerja hanya jika disuruh orang”?
    Sebab: Penukul = orang yang menyuruh, Pahat = orang yang disuruh

  • iqbal

    hamano tsubasa yg betol!!!!

  • afiq bin abdul wahab

    memang ade kesilapan pun

  • xandra

    apakah penjodoh bilangan bagi pahat?

  • jenna

    Bukan btul ke maksud peribahasa ni?

    • jenna

      Ouh..betulla…salah maksudnye

  • Hann

    Tapi, kalau teda si punukul, camana si pahat mau buat kerja?
    Heran-heran…

  • Terima kasih

  • Jee PlayZ

    Say ingat peribahasa ini salah kut…